„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"

Kažkaip sutapo, jog prie šito teksto prisėdau kovo 8 – tą.

Matyt tarptautinė moterų solidarumo diena – geriausias laikas pagalvoti apie moteris ir moteriškumo atributus. Todėl pradėsiu nuo to, kas dvelkia naftalinu ir it veidrodis atspindi vyraujantį visuomenės požiūrį į tai, kokia turėtų būti moteris. Mada.

Mados industrija - nesustojantis projektų fabrikas, nuolat kuriantis „tobulos moters“ projekcijas.

Galbūt todėl iš viso informacijos srauto apie Vilniaus Taikomosios dailės muziejuje vykstančią parodą „Art Deco mada“ į mano sąmonę ryškiausiai įsirėžė keli blykstelėjimai.

Pirmasis blykstelėjimas televizoriaus ekrane. Prieš akis išnyra čarlstoną šokantis Vasiljevas. Dar vienas blykstelėjimas. Ir meiliai murkdamas Vasiljevas žeria provokuojančią tiesą tiesiai iš ekrano. Kas tarpukary šniaukštė kokainą? Kas rūkė cigarus? Kas trumpai kirposi plaukus? Kas nešiojo mini?

Tai jūs mielosios moterys, niekas kitas tik jūs...

Štai jums ryškus Art deco laikotarpio moters portretas.

Ekspozicijų salėje iš įspūdingo dydžio nuotraukų žvelgia femme fatal. Vienos ilgesingai, kitos geidulingai, kai kurios kiek šaltai... Tačiau visų jų kūnai spinduliuoja nesutramdomą moteriškumą. Atrodo, tarsi pozavimas nuotraukai – tai savotiškas performansas, kurio rezultatas (vaizdo perskaitymas ar interpretacija), priklauso tik nuo žiūrinčiojo vaizduotės.

„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"

Tarsi kontrastas šioms nuotraukoms negausūs tapyti moterų portretai – ramūs, tvarkingi, nepažeidžiantys klasikinio portreto žanro taisyklių.

„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"

Savo nuotaika jie labiau atitiktų tame pačiame muziejuje, tik kitame aukšte vykstančios dar vienos madą šlovinančios parodos atmosferą. „Karalienės Viktorijos laikų mada" - statiška ir monumentali. Jokių išsišokimų tik žemę šluojančios suknelės, korsetų įsmaugti liemenys ir nuotraukos, kuriose moterys visiškai nesiskiria nuo dailininkų nutapytų damų. Įkalintos įspūdingų rūbų konstrukcijose, romios tarsi skulptūros, sustingusiais romantiškais žvilgsniais, žvelgiančios kažkur į neišmatuojamus tolius.

„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“

Aksesuarai - dar vienas įdomus ir tikrai vertas dėmesio abiejų parodų akcentas. Tai tarsi dėlionė, kurios skirtingi elementai, daug ką atskleidžia apie kiekvienai epochai būdingą moteriškumo suvokimą.

Įmantrūs puokščių laikikliai, žavios piniginytės, šokių kortelių dėklai, vėduoklės, veržiantys korsetai, nėriniuoti skėtukai, trapūs batukai, gausybė skrybėlių, pirštinaitės, ištaigingi keliaraičiai, šukos, veidrodėliai, kosmetikai skirti dėkliukai, įvairūs rankdarbių reikmenys, blizgūs niekučiai...

 

„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“

 Kai matau šitokią detalių gausybę vienoje vietoje ir turiu jas visas priskirti moteriai, mano vaizduotėje iškyla bauginantis Viktorijos epochos moteriškumo suvokimas. Atrodo, jog tuo metu moteris buvo suvokiama visų pirma kaip dama, privalanti deramai atlikti pareigą šeimai.

Visai kitokios nuojautos apima „blusinėjant“ Art deco laikotarpio moters aksesuarus. Piniginytes, šokių korteles, skėtukus ir vėduokles, keičia stilingi portcigarai, neįprastų formų rankinės, skrybėles – žaismingos kepurytės ir egzotiški galvos apdangalai – kokošnikai. Ryškūs lūpdažiai, žiebtuvėliai, patvarūs atviri ir uždari batai. Tai moters, kuri puikiai suvokia savo vertę ir laisvę atributai. O jei ir nesuvokia, tai tikrai nujaučia savojo moteriškumo galią.

„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"

Aišku geriausiai ir ryškiausiai šių dviejų epochų skirtumus atspindi rūbai.

Art deco – išlaisvintas moters liemuo, kūno grožį atveriančios iškirptės, perregimų audinių vilionės, provokuojantis mini. Rūbuose atsiranda asimetrija, ryškios geometrinės formos, pritaikomi stilizuoti egzotiškų civilizacijų arba rytų Europos tautų liaudies motyvai. Gausiai naudojama ryškių, sintetinių audinių.

„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"
„Art deco stilius (1918-1939)"

Viktorijos epocha – ilgos, dažniausiai žemę šluojančios suknelės, sudėtingos apykaklių ir rankovių konstrukcijos, korsetų suvaržyti ir perspausti liemenys, stilizuoti tolimųjų ir artimųjų rytų rūbų atgarsiai. Simetrija, klostės, gausūs sudėtingi nėriniai (kai kurie nerti rankomis). Dažniausiai natūralių spalvų, natūralūs kokybiški audiniai. Iškirptės tik ypatingoms progoms.

„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“
„Karalienės Viktorijos laikų mada 1830–1900 m.“

Tačiau šias dvi skirtingas epochas vienija vienas bendras bruožas – kiekvienas parodoje išeksponuotas rūbas – tikras meno kūrinys.

Visada žinojau, jog mada gali suteikti labai daug žinių apie moterį ir jos užimamą vietą visuomenėje, tačiau niekada nesitikėjau, jog mada gali taip svaiginti. Svaiginti iki užsimiršimo, kai telieka vienintelis noras tiesiog grožėtis. O grožėtis tikrai yra kuo.

Į Vasiljevo atvežtas parodas verta nueiti ir tam, kad išvystum tai, kas buvo prarasta (Viktorijos epochos mada), tai, kas buvo iškovota (Art deco mada) ir tai, ką turime dabar (tam po parodos tereikia žvilgtelėti į veidrodį, patogiai įsitaisiusį priešais rūbinę).

Monika Šlančauskaitė

Foto: manipuliacija.lt