naujasis cirkas
naujasis cirkas

Pastaruoju metu kankina keista būsena. Noriu parašyti apie nusistovėjusius kultūros vandenis sudrumstusį „Naujojo cirko savaitgalį“, bet bijau.

 Baisu, jog nesurasiu tinkamų žodžių. O tie, kuriuos sugebėsiu išspausti ne tik neatspindės patirto malonumo, bet dar ir visą naująjį cirką pavers banalybe.

Be galo trokštu išsilaisvinti ir keliais tiksliais apibūdinimais sužadinti skaitytojų smalsumą (bet ne tekstu, o naujuoju cirku).

„Naujojo cirko savaitgalis“ – savotiškas fenomenas. Mano manymu, tai festivalis, kurio ryškiausias, nors ir nepagrindinis bruožas – edukacija. Visų pirma festivalio spektakliai aukštyn kojomis apvertė iki kaulų smegenų į vaikystės prisiminimus įsiėdusį cirko vaizdinį. Čia nelakstė prakaituotu grimu išsiteplioję klounai, visų juslių neužgniaužė gyvūnų šlapimo tvaikas, niekas nesišvaistė botagais ir žiūrovų malonumo vardan neatliko gyvybei pavojingų triukų.

Naujojo cirko reginiai savo forma artimesni spektakliams ir performansams. Kiekvienas reginys išsiskyrė savita dramaturgija, ritmika, dinamika, choreografiniais elementais ir specialiai jam sukurta muzika.

Bet vakariniai pasirodymai tai toli gražu dar ne visas festivalis – tai tik labiausiai matoma ir rampų šviesos nutvieksta ledkalnio viršūnė. Šio festivalio programa išsiskyrė tuo, jog kiekvieną mielą dieną, be spektaklių vyko praktiniai užsiėmimai – žongliravimo dirbtuvės, teorinės paskaitos, atviros visiems norintiems, susitikimai su spektaklių kūrėjais ir dalyviais. Labai gaila, jog man šitoji ledkalnio dalis taip ir liko tik susižavėjimą sukėlusiomis eilutėmis programėlėje. Didesniems atradimams neužteko tų skurdžių laisvo laiko trupinių. Bet vis guodžiuosi, kitąmet… kitąmet tikrai bus kitaip.

Nuo pat pirmojo festivalio „Naujojo cirko savaitgalis“ mane pakerėjo malonų kūrybinį bardaką primenančia atmosfera. Šitai ypač ryškiai atspindėjo atviras ir nemokamas festivalio atidarymas “Menų Spaustuvės” kiemelyje.

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas

Čia vienas po kito it neklusnūs kamuoliukai ant grindinio pažirdavo žaismingus studentų etiudus primenantys pasirodymai. O artistais tapo margas lietuviškas jaunimėlis. Įtariu (ir be proto džiaugiuosi), jog praktiškai visi jie – savamoksliai, įgūdžius tobulinantys miesto gatvėse, parkuose, ant žolynų, namų stogų ir visuose prieinamuose workshopuose (atleisk lietuvių kalbą už išsišokimą) . Šis faktas man be galo patiko, nes jis atspindi ne tik festivalio rengėjų siekį sukurti abipusį ryšį tarp žiūrovo ir atlikėjo, bet ir demokratišką festivalio dvasią.

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_9.jpgnaujasis_cirkas_blogutis_lt_10.jpg
naujasis cirkas blogutis lt 13
naujasis cirkas blogutis lt 13
b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_14.jpg

Nors po šito atidarymo priėmiau ir kitą gana gėdingą sprendimą – neiti į vienintelį lietuvišką spektaklį. Taip netekau galimybės suvokti realią naujojo cirko situaciją Lietuvoje. Kažkodėl nuojauta man kuždėjo, jog mūsų naujasis cirkas dar neturi jokio pagrindo neigti senojo cirko, jog mūsų naujasis cirkas gyvuoja labiau kaip laisvalaikio užsiėmimas, gyvenimo būdas, bet dar ne kaip menas. Bet tai tik nuojauta ir įsivaizdavimas – ne faktas.

Belieka prisipažinti, jog „Naujojo cirko savaitgalį“ dievinu dėl galimybės nustebti. Atrodo, jog čia pasirodymai nepaklūsta ne tik gravitacijos dėsniams, bet ir nusistovėjusioms scenos meno taisyklėms bei kanonams. Tokia jėga pribloškė ir pirmasis festivalio spektaklis „Taiteul“. Stiprus emocijų užtaisas, kuriam sprogus neliko nieko. Tikra buvo tik tai, kas vyko scenoje. Sąlyginė spektaklio erdvė/scenografija labai priminė išprotėjusį, lengvai atpažįstamą civilizuoto miesto pasaulį (nūdieną), į kurį, kaip drugeliai į liepsną, veržiasi dauguma žmonių. O žongliravimas, muzikavimas, akrobatika tapo kovos su klišėmis ir kasdienio gyvenimo banalybėmis platforma. Pakerėjo be galo ryškūs ir neįtikėtinai išraiškingi personažai.

b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_15.jpg

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas

Antras festivalio spektaklis „Quiproquo“ buvo didesnis džiaugsmas akims ir ausims, priminė modernaus šokio performansą. Dvi judrios plikės scenoje su savo kūnais ir paprasčiausiais daiktais (plytomis, lentomis, vytelėmis, kamuoliuku) net tik išdarinėjo stebuklus, bet ir nuolat perkurdavo erdves, permesdami žiūrovą iš vienos būsenos į kitą. Per akimirką painus labirintas virsdavo į tyvuliuojančio ežero platybes, o ežeras susitraukdavo į jaukų pasisėdėjimą ant suoliuko.

b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_27.jpgnaujasis_cirkas_blogutis_lt_25.jpgb_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_28.jpg

naujasis cirkas
naujasis cirkas

Trečiojo festivalio spektaklio nepamiršiu dar ilgai, nes jis saulėtą šeštadienį nubiednėjusios, morališkai sustabarėjusios ir užsikonservavusios šalies sostinę pavertė gyvu miestu. Tam stebuklui neprireikė nieko ypatingo tik keturių kostiumuotų skirtingos kompleksijos ponų Bynų, vieno muzikanto, kartoninių dėžių, pintinės, šluotų, prancūziško batono, aikštės ir minios žioplių.

Perspausta vaidyba ir smagūs triukai, pasirodo tik tiek tereikia, jog žmonės pasijustų laimingi ir po miestą aidėtų ne policijos sirenos, o juokas. Man baisiai patiko vėpsoti ir ploti katučiu.

naujasis cirkas
naujasis cirkas

naujasis cirkas
naujasis cirkas

Šita smagia gaida ir norėčiau baigti, bet liko dar vienas spektaklis – „Motetas“. Prisipažinsiu, jo aprašymas mane buvo suintrigavęs labiausiai. Motetas – muzikinis terminas, apibūdinantis daugiabalsį vokalinės muzikos žanrą. Spektaklio atlikėjai penki skirtingų tautybių žonglieriai turėjo tikslą visame kame atspindėti tą daugiabalsiškumą. O iš viso to išėjo gana keistas reginys labiau primenantis meistriškumo pamoką nei spektaklį. Publika plojo karštai, atsistojusi. Iš to supratau, jog tai buvo tikrai vertinga pamoka profesionalams.

 b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_38.jpg

b_800_0_16777215_00_images_stories_straipsniai_cirkas_naujasis_cirkas_blogutis_lt_1.jpg

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas

Taigi liko lašas nuoskaudos, bet ne dėl nesuprastos meistriškumo pamokos, o dėl neišnaudotos galimybės pasikalbėti su naujojo cirko kūrėjais. Iškart po spektaklių, emocijų ir klausimų bangai nenuslūgus.

 

naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas
naujasis cirkas

 

Monika Šlančauskaitė

foto video manipuliacija.lt